zaterdag 13 februari 2016

Kefir

Afgelopen week heb ik na een bezoek aan een vriendin kefir korrels gekregen. Als je deze mengt met melk en regelmatig roert dan heb je na vrij korte tijd kefir, een karnemelk-achtige drank met een beetje prikkelende smaak. Heel dorstlessend en het schijnt heel gezond te zijn.

1. Je start met de korrels, weegt deze en voegt melk toe op een verhouding tussen 1:6 en 1:10 (Ikzelf doe 1:8). Roer alles door met een plastic of houten lepel, geen metaal.
2. Zet afgedekt weg en roer een paar keer per dag
3. Na een tot twee dagen is de drank dikker geworden en zit er een soort wei-achtige substantie onderin. Deze is bij mij niet meer te zien omdat ik net geroerd heb voor ik de foto maakte.
4. Giet de drank door een plastic zeef, en laat het uitlekken. De korrels zien er een beetje uit als kleine bloemkoolroosjes, heel apart. Ze groeien ook, dus voor je de volgende pot gaat maken moet je weer wegen. Je kunt ze afspoelen onder de kraan, maar dit hoeft niet.
5. Uiteindelijk heb je dan een verfrissende drank. De smaak is even wennen doordat het licht koolzuurhoudend is, maar voor mij wel voor herhaling vatbaar!




1 opmerking:

  1. Ik begrijp uit jouw uitleg dat je de korrels daarna nog een keer kunt gebruiken. Reuze handig, zo kan je lang doen met zo'n pot.
    Altijd grappig om uit te proberen, maar zelf houd ik niet zo van de smaak van karnemelk.

    BeantwoordenVerwijderen