dinsdag 10 mei 2016

Eerste oogst van dit jaar, rondje tuin en de uitdaging week 20


Alweer een week geleden dat ik een berichtje schreef! De tijd vliegt voorbij, ik breng nu best veel uren door in de tuin. Er moet in dit seizoen altijd zo ontzettend veel gebeuren. Gisteren liep ik de tuin in en ineens zag ik een asperge de grond uitsteken, wat is die snel gegroeid zeg. Zaterdag stond hij er nog niet. Ook de eerste radijs is geoogst, en de komende dagen worden dat er nog wel meer.
De tuinbonen staan in volle bloei. Ik heb ze heel vroeg in de tuin gezet, de planten zijn gedrongen maar hebben hele stevige stelen. En ontzettend veel bloemen, ben benieuwd of het allemaal bonen worden.
Ook de doperwten hebben de eerste bloemen gekregen. Ze staan nog steeds afgedekt met netten want er huizen heel vraatzuchtige duiven in de buurt. Ook al houd ik van dieren, mijn doperwten wil ik niet delen ;-)
Eind deze week hoop ik de eerste rabarber te oogsten en een rabarber custard cake te maken. Links van de rabarber groeit spinazie, ik schat dat over een week de eerste wel geplukt kan worden.
In de tunnel die rechts staat (bijna niet te zien) staan uien en wortel, in de middelste kolen, radijs, sla en andijvie en de linkse staat helemaal vol met aardbeienplanten

Zo ziet de tuin er vanaf het hekje gezien uit. Op de voorgrond staan lathyrusplanten en diverse kruiden. Achter de lathyrus heb ik bieten gezaaid en links van de wigwam moeten de bonen komen. Achter de bonen en bieten zijn de eerste aardappelen opgekomen.

De uitdaging verloopt supersoepel. Sparen gaat heel makkelijk momenteel. De grote rekeningen die eens per jaar komen zijn betaald, ik heb geen autokosten omdat ik momenteel geen auto heb en er waren weer leuke geld terug acties. Het ontrommelen is ook weer gelukt, zeven boeken zijn afgelopen week naar het goede doel gegaan.

2 opmerkingen:

  1. Fijn dat het nog steeds goed gaat met het opruimen en ook het sparen.
    Je hebt inderdaad van die dure maanden dat je geld op de 5e van de maand al op is (bij ons dus):-)
    Moest wel lachen om je foto van "de oogst". Daar zal je lekker van heb kunnen smullen haha!
    Maar het begin is er en je tuin ziet er heerlijk uit met al die groenten die opkomen. Lekker die verse erwtjes... nee natuurlijk niet delen met de duiven, wat denken ze wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een heerlijke tuin zo te zien....rabarten taart is ook heel lekker.....en ik zou je doperwten ook niet delen....

    BeantwoordenVerwijderen