zondag 22 mei 2016

Handquilten en bezoekje aan Mariënwaerdt


Handquilten vind ik heel fijn om te doen, maar ik zou de technieken heel graag beter willen leren en ook leren hoe je allerlei hulpmiddelen moet gebruiken. Zoals te zien is op bovenstaande foto gebruik ik een gewone vingerhoed (soms een duimquiltvingerhoed) en plaktape voor rechte lijnen. Al een paar jaar heeft Marcha van de Quiltster een Masterclass Amish handquilten in haar cursus- en workshopprogramma zitten. Deze keer hoop ik er ook bij te zijn! Ik denk dat het intensieve dagen worden, er komt vanalles aan bod:

"Of je nu een beginnende of een gevorderde quilt(st)er bent, de traditionele Amish quilt technieken die je tijdens deze tweedaagse Masterclass bijgebracht worden zullen je zeker nieuwe inzichten en vaardigheden brengen en zal je horizon in de quilt-wereld verbreden. Deze cursus is een 'must' in ieders quiltleven! De lesgevende, Alexia Rosfelder, is de rechterhand van Esther Miller en zal deze traditie op dezelfde manier doen voortleven als dat Esther dit zou doen. Esther Miller is van oorsprong een Amerikaanse Amish dame en is woonachtig in Duitsland. Esther is het boegbeeld in het traditionele Amish Quilten en geeft les in o.a. Houston, Berlijn en St Marie aux Mines."

Gedurend deze 2 dagen zal je:
leren hoe je quilt in alle richtingen zonder het frame te draaien, precies zoals tijdens een Quilting Bee.
leren hoe je kleinere en regelmatige steekjes maakt.
de tijd hebben om in je eigen tempo te leren, in een vriendelijke en ontspannen sfeer. 
kennis maken met een groot aantal ergonomische (quilt-)gereedschappen.
leren hoe je een bescheiden quiltframe thuis kunt installeren.
persoonlijke aandacht en adviezen krijgen van een ervaren docent.
uiteraard ook het nodige opsteken over de geschiedenis van de Amish cultuur en haar relatie tot Europa, de Amish en hun quilts.

Deze week gaat het allemaal gebeuren, ik heb er ontzettend veel zin in. (Alleen de Tomtom nog zien te vinden, want die is even spoorloos...)

Gisteren ben ik ook al op stap geweest, naar landgoed Mariënwaerdt in Beesd. Omdat het lunchtijd was hebben we eerst wat gegeten bij de Stapelbakker, één van de horecagelegenheden op het landgoed. Het restaurant zit in een schitterend gerestaureerde schuur, en de lunch smaakte heerlijk!


Na het eten hebben we de landgoedwinkel bezocht. Ik heb me ingehouden, want ik wil het geld liever gebruiken om wat te winkelen in de Quiltster aankomende week. Ook de landgoedwinkel is ontzettend sfeervol ingericht. Behalve allerlei gebruiksvoorwerpen, tuinspullen en kleding kun je er producten kopen die op het landgoed gemaakt zijn of met producten van het landgoed geproduceerd zijn. Heerlijke kazen van de melk van de Lakenvelder koeien, vlees, jams, chutneys, sappen en de notenkoek die gemaakt wordt volgens het familierecept. Tot slot hebben we een mooie wandeling gemaakt over het landgoed. Er zijn diverse routes te volgen, van 2,5 tot 15 km. Een aanrader voor een (half) dagje uit.



3 opmerkingen:

  1. Ziet er heel sfeervol uit en al die lekkere dingen die daar te koop zijn maakt het tot een leuk uitje. Die broodjes zijn om te smullen, en dat heb je ook gedaan natuurlijk.
    Goed dat je je ingehouden hebt, want bij Marcha hebben ze zulke mooie stoffen!
    Veel plezier met de cursus handquilten. Zien we het van de week op je blog?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel veel plezier die twee dagen...lijkt me geweldig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo!
    En is het geworden wat je er van verwachtte? Ik vond het in elk geval super!
    En wat waren jouw steekjes al klein en fijn!
    Het was in elk geval een fijne kennismaking met Marcha, de winkel, Alexia en haar cursus en de medecursisten!
    Groetjes uit Belgie.
    Ann

    BeantwoordenVerwijderen