maandag 15 augustus 2016

Zweten in de keuken

In deze tijd van het jaar komt er ontzettend veel van het land af. De maaltijden zijn vaak voor het grootste deel gemaakt met groenten van eigen land. Heerlijk, maar vaak wat bewerkelijker omdat er geen pakje of zakje aan te pas komt.

De basilicumplanten groeiden best hard, dus die moesten er eerst aan geloven. Zelfgemaakte pesto, ingevroren in de ijsblokjesvorm zodat ik iedere keer zoveel of weinig kan pakken als ik wil.

Van een savooie kool en aardappelen werd een ovenschotel gemaakt volgens een oud recept uit het tijdschrift Margriet. Mijn moeder maakte het al toen ik nog tiener was (best lang geleden dus...).
Van rabarber bakte ik een rabarber custardcake, ik kookte bietjes die ik in porties invroor en van allerlei groenten maakte ik een vegetarische curry. Heel wat groenten verwerkt dus. Twee dagen later kon ik weer van voor af aan beginnen, kijk maar naar onderstaande foto. Gelukkig geniet ik er erg van en voel ik me de koning te rijk met alle oogst uit de tuin.
Mijn vrije tijd is niet alleen in de tuin en de keuken doorgebracht. Er was een quilttop af en daar moest achterkantstof voor worden gekocht. Dus zaterdagochtend op de fiets gesprongen om in Den Bosch bij Bossche Quilts iets moois uit te zoeken. Van wat overgebleven verjaardagsgeld de nieuwe Klossie meegenomen, genieten bij thuiskomst. Ook de markt werd met een bezoekje vereerd. Ook al heb ik een aardige moestuin, tomaten, komkommers, fruit en avocado's moeten toch ergens anders vandaan komen. En aangezien de wortels het dit jaar niet zo goed hebben gedaan die ook maar gelijk meegenomen.

Nu duik ik weer de keuken in, de witte kool moet verwerkt worden tot atjar. Flink veel snijwerk, maar straks een flink aantal potten voor in de voorraadkast!

3 opmerkingen:

  1. Doet me denken aan mijn moeder die vroeger alles heel goedkoop kocht als het het juiste seizoen was.
    Dat werd allemaal geweckt in potten en dan stond in de winter een hele kast vol met potten. Ook zelf geplukte bramen.
    Toen ik nog een volkstuin had, uren boontjes te blancheren en in te vriezen....
    Jij bent er nu dus ook heel druk mee, maar wel een rijk gevoel als je van de winter zo maar alles kunt pakken.
    Je hebt blijkbaar geen tomatenplanten in je tuin. Meestal lukt het ook niet omdat het te vochtig is met al die regen, maar zo lekker als het wel lukt.
    Leuk dat je mooie lapjes hebt gekocht bij Wietske. Ze heeft mooie stoffen vind ik. Nu maar dubbelen en het quilten kan beginnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat een geweldige achterkant zo te zien...ik heb de klossie ook gekocht...leuk dat we daar heel klein instaan he, veel plezier in de keuken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. respect hoor, ik zou het geweldig vinden om uit eigen moestuin te eten, maar ik moet zeggen mijn vingers zijn daar niet groen genoeg voor...Het begin van een plantje lukt vaak wel maar dan worden het al snel vergeten groenten.
    En heerlijk om voor een quilttop een achterkant stof te kunnen halen. Weer een project af. Goed bezig!

    BeantwoordenVerwijderen